Hikmah di sebalik kejadian

Assalamualaikum.

Bermacam benda yang berlaku dan terjadi sepanjang minggu ni.
minggu yang mungkin menjadi mimpi ngeri di kalangan keluarga aku. Kejadian yang tak pernah berlaku. Semua nya berserabut. Yang dekat kena kuat kan semangat yang jauh kena kuatkan iman.

Syaitan memang sentiasa dan sudah dari azali lagi berjanji akan menyesatkan manusia. Mereka suka melihat manusia menuduh sesama sendiri. Bermusuh musuhan. Dah nama pun syaitan.

Bila benda macam ni dah terjadi baru lah nak ingat pada Allah nak buka balik al-Quran nak berzikir. Nak Allah sangat dekat dengan kita. Bila semua benda yang kita buat dah tak boleh nak membantu. bila kita dah tak kuat. Hanya Allah yang kita ingat. Inshaa Allah kau akan dapat 1 rasa ketenangan yang amat sangat. Yang mana sebelum ni aku jarang lakukan. Aku lalai. Subhanallah.

Ibu selalu pesan, setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. Allah dah tetapkan apa yang terjadi. Bila kita pandang dari sudut negatif hanya benda2 yang tak elok kita nampak. Tapi bila kita pandang dari sudut positif, bermacam2 kebaikan terbentang depan mata kita. LUAS. Kita kena terokai rahsia di sebalik setiap dugaan yang Allah berikan. Mashaa Allah sungguh luas pengajaran yang aku dapat. Maha Suci Allah.

Kejadian yang berlaku aku anggap sebagai pengajaran. Jangan sekali2 berkawan apatah lagi mengikut telunjuk syaitan. Khurafat syirik.

Semoga kejadian kali ni menjadi kenangan pahit yang terakhir dalam hidup keluarga kami.

Ada hikmah di sebalik kejadian. Bersangka baik pada Allah.

Allah Maha Besar, hanya kepadaMU tempat ku mengadu. AMIN




No comments:

Post a Comment